maandag 27 mei 2013

IK HOUD VAN JOU, MAAR OOK VAN HEM (deel 6)


In de bioscoop vermaken Ester en Lidia zich opperbest met de film. Dorien herinnert zich de titel niet eens meer en ze volgt het verhaal ook niet, ze kan zich niet concentreren. Dan maar niet, besluit ze en geeft zich over aan het woedende gevoel, dat ze nog steeds bij zich draagt en dan ineens weet Dorien waar die woede vandaan komt. Als een donderslag bij heldere hemel realiseert ze zich, dat ze hoopte, dat Dick voor een leven met haar zou kiezen.
Hij heeft voor zijn huidige leven gekozen en daarin is een marginale plek voor Dorien ingeruimd. Hij vindt haar dus niet zo belangrijk en hun liefde al helemaal niet.
Daar zit de crux realiseert ze zich.

Hoe dan ook dit sluit niet aan op haar behoeftes en daar zal ze het mee moeten doen, maar niet helemaal, want Dorien is niet van plan zich afhankelijk op te stellen.
Enfin daar gaat ze de komende tijd eens op haar gemak naar kijken en dat geeft haar rust, want meteen is het nare gevoel en de woede verdwenen.
Ze geeft toe aan de moeheid, die zich meteen kenbaar maakt en laat de verdere avond over zich heen komen.

Peter en Jonas zitten aan de eettafel, als Dorien thuiskomt met Lidia en Ester in haar kielzog om de dag af te sluiten en twee paar ogen kijken hen zo ondeugend aan, dat ze spontaan in de lach schieten.

Als twee stoute jongetjes zitten ze zich te goed te doen.
‘Wij hebben scones gebakken’ verklaart Peter zich nader, ‘willen jullie ook?
Nou graag natuurlijk.’


Dorien gaat naar de keuken om koffie te zetten en Peter volgt haar en kijkt haar vragend aan. ‘Wat is er?’ vraagt Dorien. Jouw vriend Dick Boelens heeft gebeld’ zegt hij. Dorien schrikt, maar houdt zich goed.
“Heeft hij een boodschap doorgegeven? Nee, je wist wel waar hij voor belde,’ zegt Peter en hij gaat verder met: ‘wat is er aan de hand tussen jullie beiden?
Nog niets,’flapt Dorien eruit en Peter pakt haar bij haar bovenarmen en dwingt haar hem aan te kijken.
‘Ben je dat van plan dan? Ik weet nog niet wat ik wil,’ geeft Dorien toe.
Ze ziet zijn gezicht wit worden en hij kijkt ontsteld.
‘Hier wil ik verder over praten Dorien, als Lidia en Ester weg zijn, hier wil ik meer van weten. Ik hoop, dat je weet wat je doet’. Het klinkt een beetje dreigend en
Dorien merkt, dat ze gaat trillen.

Gelukkig komt op dat moment Ester binnen vallen en die doet alsof ze de spanning tussen Peter en Dorien niet opmerkt en vraagt onschuldig: ‘ kan ik helpen met inschenken?

Graag’, antwoordt Dorien opgelucht. Ze pakt de kopjes en geeft dit op een blaadje aan Ester, Peter pakt de koffiepot en in optocht gaan ze naar de eethoek.
Jonas is opgewekt met Lidia aan het praten over hun plannen om gezamenlijk een boek te schrijven, dat Peter en hij aan het voorbereiden zijn.
‘Jullie hebben een bepaalde manier van samenwerken gevonden?’vraagt ze.‘Nee, daarover moeten wij nog brainstormen en we hebben het plan opgevat om dit in Frankrijk uit te werken, waar ik een tweede huis heb.
Ga je met ons mee Dorien?’ vraagt Peter en Jonas haakt daarop in met: ‘Je bent van harte welkom, je moet je wel alleen zien te vermaken, zoals je zult begrijpen, maar ’s avonds neem ik jullie mee naar de allerleukste en gezelligste restaurantjes, die ik daar ken. Wat vind je ervan?’ En verwachtingsvol kijken Jonas en Peter haar aan.

‘Wij zijn net terug uit Bergen en ik moet het één en ander doen, want je weet misschien niet – en daarbij kijkt ze Jonas aan – dat ik een internet adviesbureau heb? Ik heb een paar aanvragen liggen, die ik moet behandelen, die kunnen niet blijven liggen.
Bij een intake geef ik de voorkeur aan een persoonlijk gesprek en dit doe ik meestal bij mij thuis, zodat wij over en weer weten met wie wij te doen hebben.
Ook de evaluaties doe ik op die manier,' hoort Dorien zichzelf ratelen.
 
Het huis in zuid Frankrijk
Peter’s gezicht betrekt, ook Jonas kijkt teleurgesteld en daarom voegt ze er aan toe:
‘Wat vinden jullie ervan, als ik de zaken zo snel mogelijk probeer af te handelen en jullie na reis over een paar dagen? Ik neem aan Jonas, dat je in Frankrijk internet hebt? Want dan kan ik mijn werk gewoon blijven doen.
Wij praten er straks verder over Dorien', zegt Peter nogal strak, 'want ik heb liever, dat je meteen meegaat.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten